onsdag den 18. juli 2012

Svar på Atlanta-spørgsmål



På toppen af Atlanta ♥

Først og fremmest tak for spørgsmål til spørgerunden, der var lidt at tænke over. Så det gjorde jeg, og her er svarene:

Hvad fagligt beskæftigede du dig med?
Kontoret ved DACC bestod af os to praktikanter og en administrerende direktør, så os praktikanter var en del af den daglige drift. Mine(/vores) arbejdsopgaver har både været i forbindelse med min uddannelse til markedsføringsøkonom, men også rent administrativt. Jeg har f.eks. styret Facebook-siden, ledt efter stof til hjemmesiden, skrevet artikler, lavet nyhedsbrev, planlagt events og i den forbindelse også lavet markedsføring og det praktiske, udarbejdet budget, deltaget i møder, taget notater og skrevet referat af boardmeetings, repræsenteret Danmark og DACC ved kulturarrangementer, og tja, sådan nogle ting :)

Hvordan har turen alt i alt været?
Fantastisk! Selvfølgelig har alt ikke været en dans på roser, men overordnet har det været en fantastisk tur. Dét at bo i USA, leve i den kultur, være en del af DACC og tage på oplevelse i USA har været skønt.
Jeg kunne dog godt have savnet noget mere rent fagligt, i forhold til hvad jeg har hørt fra mine klassekammerater, men den samlede USA-oplevelse og udlandserfaring opvejer til fulde dette.

Hvad gjorde i med økonomien, blev i sponsoreret eks. (bilen):DACC er en lille non-profit organisation med en lille økonomi, så der var desværre ingen økonomisk støtte på nogen måde til os, heller ikke f.eks. benzinkompensation til events. Det eneste vi fik var en afskedsfrokost og -gave. Så vi har sådan set betalt for at gå på arbejde, men vi vidste, hvad vi gik ind til. Selvom vi ikke fik nogen økonomisk hjælp, var der hjælp på andre måder, f.eks. med det praktiske, da vi rejste dertil. DACC har gjort, hvad de kunne med de midler, de har.
Heldigvis kunne vi tage SUen med fra Danmark, og jeg fik to legater til en værdi af 22.000 kr.. Ikke nok til at dække alle mine udgifter, men jeg har valgt at se det som en investering i mig selv; fagligt, personligt og oplevelsesmæssigt.
 
 
Hvad savnede du ved Danmark og mere specifikt Sønderborg da du var ude og rejse?
Dansk MAD! Både specialiteter som remoulade, leverpostej og makrel, men specielt ordentligt brød, der ikke smagte som kage. Mht. Sønderborg har jeg savnet nærheden til skov og strand, muligheden for at cykle og mindre hektisk trafik.
 
Når man først har været ude og se verden, som du hvordan føles det så at vende tilbage til Sønderborg?
Dejligt! Jeg synes, Sønderborg er dejlig at have som base. Som sagt sætter jeg pris på skoven, stranden og cykelstierne, og med byens udvalg af butikker og nærheden til det, Sønderborg ikke har, føler jeg ikke, at jeg mangler noget i hverdagen. Med det sagt, så glæder jeg mig selvfølgelig til at komme ud at opleve mere af verden! Og det at have familie og venner tæt på vejer også op for en del, når man har været længe væk hjemmefra.

Kunne du se dig selv slå dig ned i Atlanta/USA/udlandet?
Ja. Jeg elsker Danmark og er sikker på, at jeg vender tilbage, men jeg kunne godt tænke mig at bo en længere årrække i udlandet. Meget gerne i USA, specielt sydstaterne, men ellers står en by som London også på ønskelisten.

Har du fået et andet syn på Danmark efter at have boet i USA?
Ja. Altså der er mange ting, jeg sætter mere pris på nu. F.eks. madkulturen. Folks åbenhed i USA vs. Danmark er også meget forskelligt. Jeg skal lige vænne mig til den måde, de fleste ignorerer hinanden i f.eks. supermarkederne, hvor man i USA møder et 'excuse me' når man kommer inden for 2 meters afstand. Selvom jeg godt ved, at det ikke bunder dybere, virker os danskere alligevel mere lukkede/private.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jaaaah, skriv en kommentar!
(reklamekommentarer linkende til virksomheder frabedes dog, og vil blive slettet som spam)