tirsdag den 16. september 2014

Noget om jul og flybilletter


Da jeg valgte at tage et job 2000 km fra hjem, havde jeg ikke helt gennemtænkt det med julen. Rettere sagt, jeg havde ikke overvejet, at jeg måske ikke kunne få fri. Så var det, jeg fandt ud af, at der altid skal være mindst én dansker på arbejde, og at ferie blev fordelt efter anciennitet. OG at Facebook holder den danske kundeservice åben juleaften(!)sdag (...hvad sker der i øvrigt for det, hvad?). Gode dyr var pludselig rådne. Rigtig rådne endda, og jeg så pludselig, hvordan vi kunne blive nødt til at holde jul den 25. i stedet. Ikke at det ville have været verdens undergang (kun lidt), men jeg havde alligevel mest lyst til at smide mig ned på gulvet og stortudende protestere over verdens uretfærdighed. Men! Men! Meeeeeen! SÅ var det, at en af de to andre ikke havde ferie nok til hele julen, og jeg kunne få fri den 24.! Eeeeej, spørg da lige, om jeg var glad?! Wuhuuu! Jeg kommer til at indfinde mig i Hamburg kl. 11.05 den 24., så julen er reddet! (7-9-13, bank under bordet og alt det det, ikke? Sne, vig bort!)

Næste trin i bekymringsprocessen var det med flybilletterne. Heldigvis har jeg modtaget et rætti' godt tip på det område - www.FDM-travel.dk. Seriøst, det er godt! Min foretrukne søgemaskine har ellers altid været Momondo, men hallo, så så man lige mig spare 1505 kr. ved at bestille gennem FDM - og det er da også en slat, hvad? Jeg er godt klar over, at der er et ekstra stop med på hjemvejen, men ved Momondo får jeg slet ikke de samme valgmuligheder (= det ekstra stop og Lufthansa). Og hey, så er de 1433 kr. inkl. bagage! Så kan jeg jo snildt ønske mig store julegaver ;) (Hej mor og far!)

Jeg var ellers ved at blive lidt økonomisk nervøs, da jeg startede med at søge lidt på bare en enkeltbillet den 24. Skidtet løb jo op i over 2000 kr.! Rimelig skørt, at hele returbilletten så er billigere, men jeg klager ikke, ha. Nu venter jeg bare spændt på, at det bliver jul!

8 kommentarer:

  1. Så kommer du ikke med til julefrokost i år :-( Øv øv! Men man kan ikke få det hele. Du skal vist være heldig, at du fik fri den 24., så du ikke skulle rejse senere på dagen. Knus, Heidi

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, det er noget trælst noget! Men ja, det var meeeega heldigt, og jeg sætter stor pris på trods alt at kunne komme hjem til jul i nogenlunde ordentlig tid :) Det er som om, at flytiderne ellers ikke helt var indrettet efter desperate danskere, der gerne vil hjem til jul, førsteprioriteten havde været at komme hjem om aftenen den 23. Men pyt, 11.05 er også en fin tid!

      Slet
  2. Ej, hvor godt! Jeg havde været helt og aldeles ulykkelig, hvis jeg ikke kunne spendere julen med min familie! Skønt :D

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er fantastisk! Og samme her, men jeg havde en idé om, at vi kunne flytte julen lidt, siden vi kun er 4. SÅ havde det ikke gjort heeeelt så ondt, men ih, hvor er det bare skønt, at det gik i orden! Ih, hvor jeg glæder mig!

      Slet
  3. Nu skriver jeg det lige igen: det er så sjovt at følge dig, for du oplever mange af de samme ting, jeg oplevede i min tid i Frankrig. De holder nemlig heller ikke fri juleaften (skrev du i øvrigt ikke, at du fulgte dansk ferieskema, men det gælder måske ikke juleaften?). Jeg fik også lov til at komme hjem og holde jul det første år, men sidste år var det min tur til at blive og arbejde. Det var faktisk ikke så slemt som jeg havde frygtet (bortset fra alle de sure kunder, der kimede os ned d. 23., fordi de ikke havde fået deres pakker :( ). Juleaften holdt jeg hos en dansk veninde med en finne, en italiener, en franskmand, en svensker og en algier. Vi havde hver en ret med, og vi havde trukket lod om, hvem der skulle give gave til hvem, og det var simpelthen så hyggeligt. Det var helt rart at slippe for gaveræset herhjemme, og jeg har faktisk overvejet, om jeg skulle tage derned i år, meeen det tror jeg alligevel ikke falder i god jord hos mine forældre, og dansk jul er jo også meget hyggelig :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hæ hæ! Bare kom med det, det er altid sjovt at høre, om folk har haft de samme oplevelser som udlandsdansker, eller andre.
      Og jo, men problemet er, at juleaftensdag ikke er en helligdag i Danmark. Det er bare en dag, hvor alle i Danmark har fri og alt holder lukket... Det giver dog stadig ingen mening at holde den danske afdeling åben, da jeg tvivler meget på, hvor meget dansk aktivitet, der kommer til at være den dag.
      Det er godt at høre, at du fik det bedste ud af det alligevel, og jeg er også sikker på, at sådan en udenlandsk jul kan være hyggelig :) For mig er det bare ikke jul uden min familie - og om det så skulle blive den 25. i stedet for den 24. engang, skal det nok gå alligevel. Jeg skal bare hjem til jul! ;)

      Slet
  4. Ej hvor dejligt at det faldt på plads! Og det med at returbilletterne er billigere end en enkelt billet har vi også oplevet. Da vi fløj fra Bolivia til Peru for nogle uger siden endte vi faktisk med at bestille en returbillet, selvom vi kunne skulle den ene vej - det smarte er så at vi kan få skatterne refunderet for den billet vi ikke bruger, så det bliver endda endnu billigere!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er simpelthen bare skønt! Ih, det bliver godt at komme hjem til jul, til jul ;)
      Det er altså bare skørt, og hallo vildt smart trick ;)

      Slet

Jaaaah, skriv en kommentar!
(reklamekommentarer linkende til virksomheder frabedes dog, og vil blive slettet som spam)