søndag den 1. december 2013

Juleløjer


Wuhuuuuu, ved I hvilken dag, det er i dag? Det' sørme, de' sandt, december! NU er det rigtig jul, og alt det der tyvstart er overstået, så NU skal der rigtig jules igennem. I dagens anledning nupper vi en gang fakta om mig som julenisse:

Yndlingsjulesang
Absolut-yndlings er sangen om Luffe, der er hvid som sne, når det ikke har sne't. Suk. Et sikkert hit hvert år. Af salmer må det være 'Nu tændes 1000 julelys', selvom vi aldrig kan huske mere end første vers. 
Og så kører Kurt Ravn, Per Nielsen, Stig Rossen, Smokie, DRs kalender hits mm. på repeat her i december. Jeg har lige opdateret min Spotify-juleliste, så nu har jeg julemusik til de næste 17 timer, ha.

Yndlingsjulekalender
Æhm. Af de nyere har jeg været glade for Absalons hemmelighed og Pagten, men Familien Andersens Julehemmelighed står også meget højt på listen. Det samme gør Nissebanderne (de gamle, selvfølgelig), men jeg har ikke set dem i lang tid, og ved ikke, om det bare er minderne, der er gode, ha.


Menu juleaften
And, brunkartofler (lavet på både margarine og sukker, ret vigtigt ), hvide kartofler, brun sovs, asier og rødkål (Herregårds rødkål - den er altså bare den bedste). Og de andre får også gammeldags hvidkål. Og så ris a la mande til dessert. Jeg plejer at være ret god til at fange mandlen (uden snyd), men sidste år måtte jeg se mig slået af min mor. Tsk.

Yndlingsjulesmåkage
Vanillekranse! Herudover smovser jeg gerne i havregrynskugler, brændte mandler og mandariner. Og ris a la mande og brunkartofler. Ja egentlig generelt alt, der bliver serveret. Bortset lige fra æbleskiver. Og nougat. Vi er ikke så gode venner.

Bedste julegave
Øh. Jeg er sådan en møgforkælet unge, der har fået mange fine ting, at det er svært at vælge. Jeg husker dog det år, hvor jeg endelig fik Mysteribog nr. 6, der fuldendte min samling - jeg havde ønsket mig den gennem flere år, men var stoppet med at skrive den på listen, da jeg egentlig havde opgivet håbet. Men så fik jeg den! Hurra for QXL og en vedholdende mor.

Mindst heldige julegave
Det første juleår med min kæreste troede han, at han var rigtig sjov. Jeg fik en lille smykkeæske og var ved at gå til af iver, mens jeg flåede papiret af - bare for at opdage, at indeni var der kun et stykke slik. Drama! Historien kunne have endt godt, hvis bare han herefter havde overrakt mig det rigtige smykke, men nej. I stedet havde han købt verdens grimmeste tyskersengetøj. Suk. Vi er dog stadig sammen i dag.


Selskab juleaften
Mine forældre, min søster og jeg plejer at holde verdens hyggeligste juleaften bare os. Tidligere kom min mormor hvert femte år, og for tre år siden var min kæreste ved at sne inde her. Det skete desværre ikke...




Yndlingsjulepynt
Det hele! Men jeg er specielt begejstret for vores adventskrans og mine Mumi-julekrus. Ah, duften af jul.

Julekalendergaver
Gennem min opvækst havde jeg en meget flittig julemand, der hver dag op til jul lagde en lille gave i mine pusser (ikke sutsko, pusser!). Først stod pussen i vindueskarmen, og siden flyttede den uden for døren, da jeg blev lidt ældre. Nu får jeg adventskalendergaver, og det er jeg stadig meget, meget begejstret for ;) I dag brændte julemanden dog hele gavebudgettet på én gang, og har givet både årets fine Mumi-juleskål og en million kroner. Tak tak.


Julekatastrofer
Et år havde Arla haft en fejlproduktion i deres fløde. Det fandt vi ud af, da ris a la manden blev helt slatten og overhovedet ikke, som den skulle være. Åh gru! Heldigvis blev det opdaget allerede juleaftensdags morgen, og den lokale købmand blev vores redning. 
Og så selvfølgelig det år, hvor min onkel og tante havde været i Thailand og købt julegaverne der. Min 5-år-yngre-søster fik de fineste farveblyanter med små dukker på og et halskædevedhæng, mens jeg fik samme halskædevedhæng og en snoldet sølvkæde til (...sagde den utaknemmelige møgunge aka. Stine ca. 10 år). Det er svært at gøre alle tilfredse.


Herudover er jeg i dag gæstestjerne ved rare Laura (og Anders) på Afterglobe, der i år har har en fin adventsjulekalender (altså, indtil videre er det jo kun mig, der har skrevet, men det er jo også godt, ha). Find mit bidrag her. Herudover er Afterglobe et sted, hvor mine rejseabstinenser får frit løb, når der vises billeder fra de fantastiske rejser, Anders og Laura har været på. Kig forbi!

Glædelig december og god første søndag i advent! Nu vil jeg cykle ud i den store verden, og se om jeg kan finde et kalenderlys, ahæm.

9 kommentarer:

  1. Fint, fint billede fra juleoplyst Portal d'Angel! :) Vi har lige været ud og gå tur, og jeg synes Barcelona er SÅ fin med alle sine mange farver her til jul... Jeg pønser på at få taget en masse billeder i år :)

    Og så husker jeg SÅ meget det år med Arla-fløden! Vi fandt først ud af det klokken ret sent, og jeg var helt grædefærdig (risalamande er højdepunktet!), men så havde vores søde, søde nabo heldigvis en ekstra halv liter, der fungerede fint :) Behøver jeg at fortælle, at naboen blev overdænget med småkager og portvin dagen efter? :D

    Jeg håber du får en SUPER december!

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak! Og åh, jeg må indrømme, at jeg er en smule misundelig. Jeg er glad for at være tilbage i Sønderborg, men på nogen områder savner jeg også Barcelona. Storby-følelsen og de mange lys er et af dem ;) Rigtig god fornøjelse!

      Hurra for jeres nabo! Ris a la mande ér altså bare noget af det aller, aller vigtigste. Naboen var nok også meget glad, med den bellønning, ha ;)

      Og mange tak, og i lige måde!

      Slet
  2. Elskeligt indlæg :D
    Især historien om din kærestes gavebommert var fantastisk, haha :D stakkels jer begge to :D
    ps. Jeg ELSKER også vanillekranse!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :D Ha ha, ja det var ikke så heldigt. Han har dog lært af det, og laver ikke det trick igen ;)
      Yay, de ér også bare gode!

      Slet
  3. Åh Stine! Tak for de fine, fine ord! Og tak for lige at minde mig om, at jeg skal ha sagt til mine forældre at vi skal ha gammeldags hvidkål på bordet i år. Det er faktisk Anders der har introduceret det for mig, vi har aldrig selv fået det derhjemme, men jeg ELSKER det. Kan slet ikke forstå at det ikke har fået en plads på din tallerken :P

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er forresten et super hyggeligt indlæg det her! Det kan godt være vi låner ideen i løbet af december ;) Hehe.

      Slet
    2. Jamen selv tak, kan jeg bare sige! Og jeg er glad for at jeg kunne hjælpe, hver sin smag ;) Jeg tror egentlig også, jeg har kunne lide det engang, men er tilsyneladende vokset fra det. Hmm. Så er der mere til de andre ;)

      Og mange tak, det var også superhyggeligt at skrive (...det er som om, du har hørt det før? Men det passer jo ;) ). Og det gør I bare, det vil jeg glæde mig til at læse, hvis I gør :)

      Slet
  4. Vi må være gået pænt uden om Arlas fløde, for har (heldigvis!!) intet minde om en mislykkedes risalamande.
    Og hvor er det en skæg historie med din kæreste og en lettere mislykkedes gave. Hvor mange gode gaver skulle der til for at gøre bod på 'skaden'? ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Heldige jer, sådan en mislykket risalamande kan ellers ødelægge meget.
      Hæ, det er sådan en historie, der er sjovest bagefter ;) Tja, det har nok nærmere været hans andre gode kvaliteter, der har gjort bod, for det der med at købe gaver, bliver nok aldrig hans stærke side ;)

      Slet

Jaaaah, skriv en kommentar!
(reklamekommentarer linkende til virksomheder frabedes dog, og vil blive slettet som spam)