tirsdag den 31. januar 2012

North Georgia Premium Outlets


I søndags havde vi snakket om at tage op i bjergene, men det var indtil min sambo fortalte om sådan nogle outlets i området. Uha! Vi(/jeg) blev fristet, og så gik turen ellers til North Georgia Premium Outlets, ca. en times kørsel. Så må vi tage de bjerge næste weekend ;)


Havde lidt frygtet den lange vej, det er ret anstrengende at køre i byen, hvor man hele tiden skal placere sig ordentlig og der er tæt trafik (også selvom man 'bare' er navigatør, ha ha). Heldigvis gik det lige ud det meste af vejen og der var ikke så meget trafik. Og så var det rigtig pænt vejr.



Og se, en fin lille lysegrøn Bettle bag vores fine lille lysegrønne Beetle :D


Men så var vi der, uha! Vi brugte omkring 3 timer derude, og hvad købte jeg så?


Kun mad, ha ha. Der var egentlig ikke så meget spændende derude, det var vist mest til rige, ældre asiater. Jeg var tæt på at købe et par Converse med sølvprint (til 250 kr.), men dem havde de selvfølgelig ikke i min størrelse. I det mindste var det en hyggelig tur, ikke en dårlig måde at spendere sin søndag på :)

(og lige nu har jeg et rugbrød i ovnen, glæææder mig til en skive ordentligt, friskbagt, lunt brød med smør på. Uuuuhm!)

10 kommentarer:

  1. Hej Stine :)

    Har fulgt din blog i et stykke tid, og synes du gør det rigtigt godt!

    Jeg læser selv til Markedsføringsøkonom, og er interesseret i også at komme til udlandet, så ville høre om du ville fortælle lidt mere om hele processen omkring det, altså om du selv har fundet frem til praktikplads og bolig og den slags, eller om det er noget skolen har hjulpet med? :)


    Hilsen Malene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Malene,
      Mange tak, det er jeg rigtig glad for du synes!
      Og jo selvfølgelig, jeg kunne godt selv have brugt lidt mere info dengang, det var faktisk ved rent tilfælde jeg så muligheden og slog til. Jeg havde nemlig kun søgt i Danmark, men hvis jeg havde vist at det er så relativt let at komme afsted, havde jeg søgt mere aktivt (men hey, jeg fik jo praktikplads her, så ingen skade sket ;) ).

      Her ved DACC har de altid to praktikanter, så der bliver sendt opslag ud til erhvervsakedemierne (mener jeg, sådan fandt jeg i hvert fald frem til det), og jeg vil tro at de fleste skoler har kontakter i udlandet, så man relativt let kan finde nogle virksomheder at ansøge. Det er bare at undersøge det :)
      Men altså, jeg ansøgte, der blev skrevet lidt frem og tilbage, jeg var til skype-interview, og så blev jeg valgt. Wuhuu! Så er der lidt papirnusseri, men ikke i en skræmmende grad, og så er man på vej til udlandet :)

      Hvis du vil tage et semester i udlandet kan du læse om hvordan man gør her: http://www.sict.aau.dk/digitalAssets/17/17228_guide_til_udlandsophold.pdf (der findes sikkert andre, men det er lige hvad jeg faldt over i forbindelse med min legatsøgning). Det ved jeg selvfølgelig ikke om du er interesseret i, jeg oplevede bare, at dengang jeg undersøgte det på min skole, at de fik de det til at lyde som om, det var meget, meget, MEGET besværligt og svært. Det er det så ikke, kan jeg se.

      Angående bolig, så har jeg fået hjælp af de tidligere praktikanter, vi bor i samme lejlighedskompleks som de gjorde. Generelt tror jeg, at man kan forvente at få hjælp til det fra den virksomhed man skal i praktik ved eller tidligere praktikanter, men det ved jeg selvfølgelig ikke 100%.

      Held og lykke med det hele, jeg fortryder i hvert fald ikke at jeg tog afsted :) Og spørg endelig, hvis der er mere/andet.
      Hilsen Stine.

      Slet
    2. Tusind tak for dit svar, altid rart at høre fra en der selv er i gang med at opleve det :)

      Vi har ikke hørt så meget ang. praktik på min skole endnu, andet end at det foregår på 4. semester og at muligheden for udenlandsophold er der, men jeg er også kun lige startet på 2.semester. Men tænker også at det kan vel ikke skade at være ude i god tid.

      Hvordan er det sådan prismæssigt? Kunne forestille mig det ikke er helt billigt med sådan et udenlandsophold?


      Har du nogle idéer til hvad der kunne være en fordel at lægge vægt på når man skal skrive en ansøgning til en virksomhed i udlandet?

      Hilsen Malene.

      Slet
    3. Ja det er jo lige det :)

      Det skader i hvert fald ikke at finde ud af, hvad man vil, og undersøge mulighederne for det. Jo hurtigere man er ude, jo større er chancen. Så skal du bare selv være opsøgende, vi gik i hvert fald først i gang med at snakke praktik sådan seriøst på 3. semester.

      Uha nej, det er ikke helt billigt. Altså når man vælger USA kommer der ca. 8000 kr. på til visum, plus at flybilletten er lidt dyrere. Jeg tror, de tilskud man kan få er ca. det samme (Erasmus vs. USA/Canada-fonden). Jeg regner med at have udgifter for ca. 75.000 kr (inkl. bil, der burde kunne sælges for ca. 10000 og husleje i DK), og SUen + USA-Canada-fond er på 36.300 kr. Så det er bare om at få søgt nogle legater, og ellers se det som en investering i sin uddannelse og erfaring.

      Hmm, det var et godt spørgsmål. Altså noget om at man er sådan lidt international, ville jeg tro, var en god ide. Det skrev jeg i hvert fald ;) Og det var noget med, at vi har haft en del undervisning på engelsk, læser engelsk frilæsning, kan lide at rejse og opleve nyt og sådan.
      Og måske en god fritidsinteresse, hvis man har noget, man brænder for. Der blev i hvert fald lagt vægt på min kreativitet (bloggen) mht. valget af mig, fordi det bl.a. er sådan noget jeg skal arbejde med :)

      Hilsen Stine.

      Slet
  2. Ja det er selvfølgelig ikke helt billigt kan jeg se, men tror bestemt at det bliver opvejet i selve oplevelsen man får med, samt erfaringen.
    Det er nemlig Usa jeg gerne vil til, så det er meget godt lige at vide hvad man går ind til. Nu ved jeg ikke helt hvad Usa-Canada-fond er?

    Ja det lyder som en god idé at lægge vægt på den slags ting, kunne godt forestille mig der er mange der gerne vil til udlandet, sådan er det i hvert fald i min klasse, så det ville være godt hvis man kunne skille sig ud i sin ansøgning :)

    Hilsen Malene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er jeg sikker på. Jeg vil i hvert fald hellere bruge af min opsparing på det her end tøj mm.
      USA er også et skønt sted :) USA-Canada fonden er sådan en fond, hvor alle erhvervsakademistuderende, der tager praktik i USA/Canada får 12.000 kr. Jeg ved dog ikke 100% om det stadig gælder. Vi har dog også fundet et sted, hvor man vist burde kunne få refunderet noget af sin husleje og rejseudgifter, men mere om det, hvis det giver pote.

      Det er sjovt som der er forskel, i min klasse var vi kun 2-3 der ville til udlandet, og kun mig der ansøgte det her, selvom det blev serveret på et sølvfad for os. Men ja der er nok en del konkurrence om pladserne generelt. Men jeg kan da anbefale dig at ansøge her ved DACC (www.daccusa.org) til den tid, hvis du er interesseret. Her er der i hvert fald hele tiden to praktikanter :)

      Hilsen Stine.

      Slet
  3. Det er da altid lækkert hvis man kunne få et lille tilskud i hvert fald, men det kan jeg altid undersøge nærmere.

    Der er i hvert fald flere der har udtrykt interesse for at ville til udlandet, primært vil de gerne til New York, så tror måske lidt det er ligeså meget "city-livet" der trækker ;)

    Ja det vil jeg bestemt overveje, jeg kan jo følge med i det her hos dig også. Nu er det først på 4. semester, så der er næsten et år til, så det er nok for tidligt at tage kontakt til dem nu.

    Men du bor også sammen med to andre ikke?

    Hilsen Malene.

    SvarSlet
  4. Ja det er jo det. I de fleste tilfælde burde det være muligt at få skrabet lidt sammen (eller meget, hvis man er dygtig til at søge).

    Ha ha, ja det er da også en god motivationsfaktor ;)

    Ja det er lige tidligt nok, vi er først igang med at søge praktikanter til efteråret nu, så der går noget tid før 2013-praktikanterne er aktuelle. Og det kommer jo også helt an på, hvad du gerne vil arbejde med (personligt ville jeg bare til USA, og havde sagt ja til næsten hvad som helst, ha ha).

    Jeg bor sammen med én anden, min medpraktikant ved DACC. Og det er jeg virkelig glad for, både udgiftsmæssigt, men også på den sociale side. Det har i hvert fald gjort det meget lettere at være så langt væk fra dem derhjemme.

    Hilsen Stine.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja så kan jeg godt vente lidt med at øve mig på at skrive ansøgninger kan jeg se :)

      Jeg vil egentligt også bare gerne til USA, og tror heller ikke man kan tillade sig at være kræsen, så jeg tager også imod alt der skulle komme min vej i hvert fald.

      Ja tror jeg helt bestemt også er en fordel, man kan nok godt alligevel blive lidt ensom hvis man var all alone over there ;)

      Men tusind tak fordi du har taget dig tid til at svare på mine spørgsmål, det var rigtig sødt af dig. Så vil jeg følge med i alt det du oplever :)

      Hilsen Malene.

      Slet
    2. Der er heldigvis god tid :)
      Og nej, sådan kommer man nok længst.
      Åh ja, det tror jeg også ;)

      Det var så lidt, og du må endelig skrive, hvis der er andet. Og god læselyst, hæ hæ :)

      Hilsen Stine.

      Slet

Jaaaah, skriv en kommentar!
(reklamekommentarer linkende til virksomheder frabedes dog, og vil blive slettet som spam)