mandag den 8. august 2011

Hvad vi sådan ellers lavede

Nu er vi ved at nå til vejs ende med Helsinki-indlæggene. Jeg har skrevet om lidt generelt, Mumiland del 1&2, Sveaborg, min stakkels kuffert, hvad vi spiste, hvad jeg købte, hvilke Mumi-ting jeg slæbte med hjem, Arabiakeskus, hvordan rejsen var og hvor vi boede. Så nu vil jeg runde af med mange af de andre ting, Helsinki har at byde på:

Og med (flere) af dagens shopperier i hånden, hæ. Mumiglas! :D

Turistfælde nr. 1, Nikolajkirken/Suurkirkko/Storkyrkan. Det er et imponerende syn. Ligger tæt på både havnen og gågaden.

Må.Ikke.Købe.!. Den var ellers pæææn.

Turistfœlde 2, shopping, hæ hæ. Gågaden hedder Aleksanterinkatu og har lidt af hvert og for enden ligger Nordens største stormagasin Stockmann (magasin, ikke center, tsk). Ellers var vi i shoppingcenteret lige over for hovedbusstationen, det var ret godt synes jeg, der var i hvert fald både H&M, Monki, Vagabond og Mumi butik. Og lige i nærheden, ved metrostationen Kamppi lå et andet pænt stort center (også kaldet Kamppi, hø), der også havde et lidt større supermarked.
Vores(/mit?) problem var bare, at jeg kom til at shoppe på vejen til dages mål, ahæm. Så den ene dag var min rygsæk ret proppet, den dag jeg købte (tunge) sandaler valgte vi dog at gå de ca. 800 m tilbage til hotellet med dem, hæ.

Tempelpladsens kirke er også et besøg værd. Den er bygget direkte ind i klippen, og fra nogle vinkler ser man ikke andet end klippe og kuppel. Det er noget helt andet, når man kommer ind i kirken:

Man forestiller sig slet ikke, hvor stort det er, før man er inde, og det er imponerende med de rå sten og kobber i store mængder. Og så var der fri entre, hø hø. (Og en japaner - så ved man, at man som turist er havnet det rigtige sted!)

Uspenski-Katedralen, der også var ret pæn at kigge på. Ligger lige ved havnen.

Tæt på Arabia lå den gamle bydel Vanhakaupunki, der var meget svensk inspireret med de fine træhuse. Der var rigtig flot og ideelt til en god gåtur, men det var den dag, hvor jeg kastede mig over den halve liter Pepsi Max og bare gerne ville tilbage til toiletfaciliteterne, hæ.

Så efter det tog vi videre til Arabia Beach, hvor der ikke var så meget strand, men nok. Det var i hvert flad rigtig dejligt luftigt.
Da vi ville gå tur væk derfra, var vi rigtig rundt på de vildsomme veje(/farede totalt vild). Vi gik over en losseplads, videre gennem et industriområde, og så var vejen pludselig spærret, altså. Så vendte vi om og...

Den lokale rockerborg, hæ. Lige da jeg havde taget billede opdagede jeg en rocker, ups. Det kamera blev godt nok pakket vœk i en fart, hø. Heldigvis var hovedvejen, bedre kendt som redningen, lige på den anden side, og kort tid efter blev vi samlet op af en bus og kørt tilbage til centrum.

Helsinki har også sin egen forlystelsespark, Linnanmäki, der så ret spændende ud. Der er gratis entre, og så kan man købe turpas eller billetter. Vi var der desværre på vores sidste dag med et vist tidspres, så vi nøjedes bare med at kigge.

Og julemanden kommer virkelig fra Finland, så er det bevist, hæ hæ.

Det var så min tur til Finland. Det var helt sikkert et godt valg til årets ferie, og så hjalp det jo en hel del på det, at vejret i den grad var med os (: Nå, hvor skal vi så hen næste år? ;)